Filmer om indianere opp gjennom tid1e gode&dårlige 4 Måneder, 1 Uke siden
Som dere sikkert vet, så har Hollywood akkurat ikke helt rent mel i posen angående å videreformidle indianerens historie, kultur, religioner og levesett...
Indianske skuespillere sliter med rasisme og må enkelte ganger lyve om sin bakgrunn for å få en sjanse om jobb.
Historien til tider er blitt forvridd slik at skal passe regissøren eller hans sjef sitt hode.
Regissøren Steven Spielberg gjorde seg definitivt lite populær da han ga kommandoen til frisørene sine og sørget for at flere indianske små jenter ble klippet av det lange fine håret sitt:angry: ...vet du hva dette ble gjort uten barnas foreldrer vissste om dette eller deres velsignelse (forståelig nok, er om å be om bråk etter som hår har en sterk betydning for indianere)for at de skulle se ut som gutter under filmingen av mini serien "Into the West" ble han saksøkt av flere familier.
På en side super romantiserer Hollywood dem og på den andre side så kan en telle "1-2-3-4-hvite-5-6-7-hvite-8-9-10-hvite skuespillere som har minimalt kunnskap om indianere som har spilt indianere:( i filmer opp gjennom film historien med de stereotypiske, rasistiske holdninger og følgene av dem i massekulturen og media ellers.
Men uten om dette finnes det flotte filmer som er blitt laget av å med indianere foran og bak kamera. For eksempel Chris Eyre har laget en del gode filmer som det kan være vært å ta seg titt på...
Regner med at det er sikker flere av oss som kjenner til vitsene/utrykket
"før og etter Danser med ulver" i fra før. Men det som er synd er at det finnest mange flotte filmer som ikke kommer Norge og en må regel rett lete nåla i høystakken for å skille de gode og dårlige filmene i på nettet. Har selv kjøpt noen del bommerter opp gjennom åra men ellers har jeg fått snappet med meg en del god biter også...
Smoke Signal
Dette er den aller første Chris Eyre filmen jeg måtte slite en del å få tak i men gurimalla det var verdt det.
En road movie om to unge karer som forlater reservatet, for å hente restene og tingene til victor sin avdøde far.De har levd hele livet sitt i den samme landsbyen, de er definitivt to ytterpunkter som det går ann å bli.Det er en hake med det hele for Victor han er blakk og MÅ ta med seg Thomas som har penger og som vil være med på ferden. Her kan du forvente deg mye latter og gråt.
Skins
Samme director som filmen "Smoke Signals", handlingen tar for seg hovedsaklig om Pine Ridge Reservatet, livet på reservatet, til en liten familien og det sterke båndet mellom to brødrer i gode og i dårlige dager. Filmen ble filmet på Pine Rigde Reservatet og i White Clay i Nebraska (søk på you tube "White Clay" så får du masse info om det tragiske som skjer der) .I denne filmen kan du forvente deg mye hjertelig latter og gråt....
Incident at Oglala
Robert Redford var produsent for "Incident at Oglala"
en bra dokumentar om Leonard Peltier og det som skjedde under og etter okkupasjonen av Wounded Knee i 1973 av AIM (American Indian Movement).
Thunder heart
Fritt basert på det som skjedde på Pine Rigde på 70-tallet som kan se mer detaljert fortalt i doukmentaren som Robert Redford var produsent for "Incident at Oglala", filmet i området i selve og området rundt Wanblee og Maco Sica -The Badlands på Pine Rigde Indianer Reservatet.
The west, 500 Nations
Bury my heart at Wounded Knee[/b]
Basert mer eller mindre løst på historien om Wounded Knee massakren og en Lakhota gutt som blir sendt bort til den hvite verden og kommer tilbake til Pine Rigde som lege... det forteller det aller meste tenker jeg meg.Har hørt diskusjoner på nettet om denne filmen at den er en "forfinet" glansbilde utgave av det som virkelig skjedde på Wounded Knee var langt mer groteskt.Har du ikke lest bøker om Wounded Knee massakren så er det ok sak å begynne med det etter at du har sett filmen det finnes masse gode/dårlige bøker der ute... Den finnes med norsk tekstet versjon. Men, hvis du er ute etter en versjon med ekstra materiale, anbefaler jeg deg at du får tak i den amerikanske versjonen heller.
Dreamkeeper
En film for hele familien, den finnes med norsk tekstet versjon men du må lete en del for å finne den.Men, hvis du er ute etter en versjon med ekstra materiale, anbefaler jeg deg at du får tak i den amerikanske versjonen heller.Men, hvis du er ute etter en versjon med ekstra materiale, anbefaler jeg deg at du får tak i den amerikanske versjonen heller. Den har soundtracken på filmen i tillegg til filmbonus trackene...
Skin walker
Basert ut i fra en bok av Tony Hillerman som skriver masse Thrillere med Navaho-kulturen som ramme rundt dem.
Egde of America
En feelgood film for hele familien, Det handler om en Afro-amerikansk lærer som flytter til reservatet sine utfordinger han møter på veien med andre lærere, elever og foreldrer. Han kommer for undervise i engelsk og får ansvar for å ta tak i det mest fantastiske håpløse dårlige baseball laget til skolen, som har den største taps rekorden du kan tenke deg og få snudd både karakterer og scorings poenger til det bedre.
Black Cloud
Hvis du liker boksing så dette filmen for deg.
Russel Means er med i denne filmen som bokser coach. Etter det jeg har forstått etter å ha snakket med noen folk så er han er like kontroversiell innenfor som utenfor Pine Rigde reservatet ennå...men det etter hvilken folk du snakker med også som alt annet på reservatet så finnes det: like mange versjoner innenfor som utenfor reservatet.
Han har også vært med i filmer som:
"Den Siste Moikhaner","Rez Bomb","We shall remain"(dokumentar) og fortiden holder han på med en film innspilling av det som skjedde på Wounded Knee på 70-tallet- det blir spennede å se hvordan den vil bli.
(Det er enda flere der ute men har ikke dem i hodet i farta;) )
Tenkte at det er sikkert noen der ute som kjenner til noen gamle/nye eller virkelig gode filmer/serier som det er verdt å bruke tid og penger på, kan tipse andre i gruppa om å sjekke ut.
Eller vil diskutere om indianske filmer, dokumentarer og skuespillere etc på generelt basis får mulighet til dette her på forumet...